Subject: FW: Terviseandmete säilitamine
From: "Info - SOM" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Mon, 28 Jul 2025 10:53:29 +0300

From: Indrek Viil <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, July 25, 2025 8:09 AM
To: Eleri Lapp - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Vs: Terviseandmete säilitamine

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kui perearstipraksis lõpetab tegevuse ja juriidiline isik kustutatakse
registrist, siis kes, kus ja kui kaua peab säilitama andmedokumente?

Tänan!

perearst Indrek Viil

  _____

Saatja: Eleri Lapp <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saadetud: neljapäev, 11. jaanuar 2024 09:50
Adressaat: Indrek Viil <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: RE: Terviseandmete säilitamine

Tere!

Pöördusite meie poole küsimusega, mis puudutab paberdokumentide üle
andmist patsiendile. Kuna küsimuses ei ole te täpsustanud, kas küsimus on
tingitud terviseandmetega tutvumisest või tervishoiuteenuse osutamist
tõendavate andmete säilitamise ja hävitamisega seonduvalt. Seetõttu
selgitan mõlemast aspektist. Oluline on eristada, et isik saab oma
andmetega tutvuda ja tal on õigus saada ka koopiaid, seejuures ei tule
kindlasti ära anda originaaldokumente või teavet ennast, mida peab
tervishoiuteenuse osutaja säilitama.

Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse
<https://www.riigiteataja.ee/akt/115122023012>  (TTKS § 42 lg 2) kohaselt
võib paberdokumendid, mis on digiteeritud enne tähtaega hävitada, kui on
tagatud nende terviklikkuse ja autentsuse säilimine ettenähtud
säilitustähtaja jooksul.

Täpsemalt on terviseandmete dokumenteerimist reguleeritud määruses
Tervishoiuteenuse osutamise dokumenteerimise tingimused ja kord
<https://www.riigiteataja.ee/akt/124032022006> . Üldiselt aga
dokumenteeritakse 1) tervishoiuteenuse osutaja andmed; 2) patsiendi
üldised isikuandmed; 3) patsiendi terviseandmed; 4) muud teenuse
osutamisega seotud andmed. Nendest kogutud andmetest säilitatakse
ambulatoorse ja statsionaarse tervishoiuteenuse osutamist tõendavaid
andmeid 30 aastat patsiendile osutatud teenuse andmete kinnitamisest.

Samas on TTKSis välja toodud ka erisused:
  1) õpilase tervisekaardi andmeid viis aastat kooli lõpetamisest või
koolist lahkumisest, samuti kiirabikaardi andmeid ja saatekirja ning
saatekirja vastust viis aastat andmete kinnitamisest;
  2) surmateatise ja surma põhjuse teatise andmeid kümme aastat andmete
kinnitamisest;
  3) elupuhuse patomorfoloogilise uuringu tegemiseks võetud terviseandmeid
sisaldav koeproov säilitatakse lähtuvalt tervisehoiuteenuse osutamise
vajadusest, kuid mitte kauem kui 30 aastat andmete kinnitamisest;
  4) lahangu protokolli andmeid 30 aastat andmete kinnitamisest;
  5) verekaardi, transfusiooniprotokolli ja transfusioonijärgse
reaktsiooni protokolli andmeid 30 aastat isiku surmast.

Lisaks tuleb arvestada, et toodud tähtaegu rakendatakse alates 2019. aasta
15. märtsist koostatud dokumentidele. Varasemalt oli haigusloo säilitamise
tähtaeg vähemalt 30 aastat pärast selle lõpetamist ja tervisekaardil
vähemalt 110 aasta möödumiseni patsiendi sünnist.

Tervise infosüsteemi edastatud andmeid säilitatakse nende infosüsteemi
vastuvõtmisest alates tähtajatult, kuid on samuti erisusi (vaata TTKS §
591 lõige 5).

Määruses  <https://www.riigiteataja.ee/akt/123052023027> Perearsti
nimistut puudutavate dokumentide üleandmise kord on sätestatud, et
üleandja (üldarstiabi tegevusloa omaja) annab nimistut puudutavad
dokumendid (sealhulgas nimistusse kuulunud isikutele tervishoiuteenuste
osutamist tõendavad dokumendid) üle sellele füüsilisest isikust
ettevõtjale või äriühingule, mille kaudu jätkub üldarstiabi osutamine
nimistusse kuuluvatele isikutele, või viimase puudumisel Tervisekassale
perearstilt nimistu äravõtmise otsuses esitatud tähtajaks.

Juhul kui küsimus puudutas terviseandmetega tutvumist või väljavõtte
tegemist, siis selleks on isikul õigus saada need taasesitatavas vormis
kas paberil või digitaalse koopiana, kuid ei ole õigus nõuda
originaaldokumenti kui sellist. Tervishoiuteenuse osutajal (TTO) on
tõendamiskohustus ja osutatud teenuse dokumenteerib TTO (Võlaõigusseadus
<https://www.riigiteataja.ee/akt/106072023116>  § 769). Seega on TTOl
vastutus tõendada osutatud teenuse sisu jms ning seaduses sätestatud
säilitamiskohustuse perioodil tuleb tagada kohustatud dokumentatsiooni
olemasolu. Kas teavet küsitakse andmekaitse üldmääruse (andmesubjeti õigus
saada koopia andmetest) või hoopis avaliku teabe seaduse mõistes (milleks
võib olla ka TTO kui teabevaldaja), sõltub pöördumise sisust.

Lisaks on oluline ehk ära tuua, et isikul on võimalik oma terviseandmetega
tutvuda, neid näha ja ka alla laadida – näiteks terviseportaali
<https://www.terviseportaal.ee/>  kaudu, kus on kuvatud TTO esitatud
digitaalsed dokumendid, mis on esitatud tervise infosüsteemi.

Loodan, et selgitustest on teile abi, kuid täiendavate küsimuste tekkimise
korral vastame ka neile.

Heade soovidega

Eleri Lapp
Nõunik | Tervisesüsteemi arendamise osakond
+372 5913 0684 | [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Sotsiaalministeerium
Suur-Ameerika 1 | 10122 Tallinn
626 9301 |  <http://www.sm.ee/et> http://www.sm.ee

-----Original Message-----
From: Indrek Viil <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, December 12, 2023 10:59 AM
To: SM Info
Subject: Terviseandmete säilitamine

Tere!

Kas perearsti juures olevate terviseandmeid sisaldavate paberil
dokumentide patsiendi kätte üle andmine on seaduslik?

Tänan!

Indrek Viil

perearst